Home >> Образовање >> Децу школујемо да зaврћу шрафове уместо да мисле

  • Форум
  • Коментари су искључени на Децу школујемо да зaврћу шрафове уместо да мисле
Децу школујемо да зaврћу шрафове уместо да мисле

Укидање једног језичког одељења у Првој београдској гимназији наишло на протесте у овој школи старој 180 година. Либерални капитализам жели само роба и робота

Свој велики јубилеј – 180 година од оснивања – Прва београдска гимназија обележава тако што њени професори протестују. Повод за овај драконски корак је укидање језичког одељења, што се сматра озбиљним ударцем за најпознатију гимназију у Србији.

У Форуму гимназија тврде да је то само један од проблема, да је незадовољство дубље и да је изазвано односом према гимназијама којима се, како кажу, задаје још један ударац увођењем „специјалних одељења“. 

– Срозава се друштвени смер, општеобразовни предмети се избацују или им се смањује фонд часова – каже за „Новости“ Александар Марков, председник Форума гимназија.

У Форуму истичу да се укидају латински и други страни језик, а знатно се смањује фонд часова уметничким и другим општеобразовним предметима, попут српског језика и књижевности, историје, географије. Гимназијско образовање своди се на уско струковано.

– Деца се уче да знају да заврну шраф или да знају један програм, ништа изван тога, они немају ширину, а ако не мисле широко, они ће, у моменту када не буду били потребни да заврну тај шраф, врло тешко да се снађу. У средњим стручним школама има врло мало општеобразовних предмета – упозорава Марков.

Марков каже да се министри према гимназијама односе као Нерон – униште све што је стварано пре њих. Додаје и да се у гимназије мало улаже, имају лошу инфраструктуру, кубуре с новцем, јер немају сопствене приходе као неке средње стручне школе, половина гимназија нема електронски дневник…

Истовремено, директор Прве гимназије Александар Андрејић тврди да све мање деце хоће на хуманистичке науке, да је огромна интерес за ИТ смерове и да су они у експанзији.

– Захтеви тржишта рада су такви, траже се ИТ стручњаци – истиче Андрејић.

Александар Марков на ово каже:

– Тржиште рада тражи и шофере, па нећемо их ваљда школовати у гимназијама. Чињеница је да ће се све аутоматизовати, па ће и потреба за ИТ стручњацима бити мања. Ако створите робота, он ће све радити, али неће моћи да мисли.

Да је удар на гимназије само један од атака на друштвене науке, сматрају професори хуманистичких наука. Они тврде да се маргинализација друштвених смерова у образовању одвија плански јер уређење у коме живимо не воли мислећег човека.

– Што је човек мање описмењен, он мање размишља, а такав је потребан капиталистичком систему – каже за наш лист проф. др Срето Танасић, председник Одбора за стандардизацију српског језика. – Човека на размишљање не могу навести машине него хуманистичке науке. Али, човеком који не размишља лакше је манипулисати. Светски поредак је такав да из људи извлачи сву енергију, човек постаје роб и робот. Хумана страна не постоји у главама оних који владају светом и у чијим рукама је моћ и новац. Живот данас нема никакав други садржај осим да се ради да би се преживело.

Разумљиво је, додаје наш саговорник, да власници капитала усмеравају образовање у циљу што успешнијег коришћења радне снаге, па су и припреме радника за модерне технологије потребне:

– Али држава и њени високи чиновници немају право да редукују предмете из друштвено-хуманистичке сфере. Посебно немају право да иду науштрб националних дисциплина, да „ослободе“ нараштаје знања из националне културе, националне историје, свега онога што чини идентитет нашег народа. Нису добили и неће никада да добију мандат да то чине. А ствари често изгледају као да многи који одлучују размишљају: Не знам ни ја много о томе, па шта ми фали, видите докле сам догурао.

МИНИСТАРСТВО: НЕ УРУШАВАМО ГИМНАЗИЈЕ

У Министараву просвете кажу да је интересовање ученика за упис у ИТ одељење ове године било највеће у Првој београдској гимназији, где је на једно место конкурисало 11 ученика.

– Представници Министарства просвете и руководство Прве београдске гимназије договорили су се да је приоритет ИТ смер и донели одлуку да се уместо једног формирају два ИТ одељења. ИТ одељење није никоме наметнуто, већ је то школа изабрала. Тврдње да се увођењем специјализованих одељења урушава гимназијско образовање је бесмислено – тврде у Министарству

Извор: Новости

Top